Szimulátoros információk kezdőknek

Hogyan kezdjem? – az első lépesek a szimulátorversenyzés terén

Senki nem születik szimulátorversenyzőnek, általában a sok autós játék használata során jut odáig az ember, hogy egyre komolyabb élményekre vágyik. Ezzel magam is így voltam, sok évig gyűrtem mindenféle “arcade”-stílusú autóverseny játékokat, aztán az egyik online verseny alkalmával az egyik ellenél megkérdezte, miért nem próbálom ki az Assetto Corsa-t, ha már nem tűnök teljesen bénának? Kipróbáltam és azóta átnyergeltem a Dirt 1-2-3, Grid 1-2 és Autosport használat után a szimulátoros játékokra, kibővítve a palettát, még több játékot kipróbálva.

Szimulátor versenyzés - Logitech G25Mennyiben más egy szimulátorprogrammal (a játéknál ez általában már komolyabb tevékenység) megismerkedni, mint egy arcade-játékkal? – A feltelepítést követően tulajdonképpen nagy különbség nincs, de ha tényleg jók akarunk lenni, akkor mégis csak akad. Először is, a kormány és a kezelőszervek beállítása, amit érdemes testre szabni, a lehető leginkább a stílusunkhoz igazítani. A szimulátorok lényege, hogy minden beállítható, igazából kormány nélkül nem is érdemes játszani. Kormányból széles választék áll a rendelkezésünkre alsó kategóriás Force Feedback-es (továbbiakban FFB) típusoktól a több százezres műalkotásokig. Igazán élvezhetően azért a középkategóriás kormányokkal lehet játszani, ebből a Logitech G-sorozata talán a leginkább elterjedt. Masszív és strapabíró darabok, én magam is használtam a Driving Force GT (továbbiakban DFGT) és a G25-ös, G27-es modellt. A G-s modellek már három pedálosak és a pedálok fémből készültek, a DFGT-nél még nincs kuplungpedál. Használt példányokat is érdemes keresni belőlük, mert csak nagyon nagy igénybevételtől hajlamosak elhasználódni.

Alapbeállítások – Amíg nem érezzük magunkat otthonosan a “cockpit”-ben, ne vágjunk neki a pályának! A kormány legyen masszívan rögzítve, első esetben valószínűleg az asztalra szereljük fel. Az asztal legyen masszív, különben verseny közben meglehet, hogy kissé megrángatjuk. A pedálok elhelyezésekor igyekezzünk hasonló üléshelyzetet kialakítani, mint egy igazi autóban. Ehhez lehet, hogy érdemes valamit a pedálok alá tenni. Én fogtam pár maradék bútorlapot és lécet, készítettem belőlük egy emelvényt, amit kicsit meg is döntöttem. A másik sarkalatos kérdés a szék. A gyakran használt, irodai forgó-billegő székek nem igazán alkalmasak versenyzésre. Ha más nincs, legalább a gurulókészségüket gátoljuk meg a kerekek alá gyűrt valamivel. Én először inkább használtam egy mezei tárgyalószéket, ami nem gurul, nem forog, de ennek meg az alacsony háttámlája hosszabb versenyzésnél nem volt túl kényelmes. Végül egy autóülést szereztem, ami alá barkácsoltam bútorlapokból egy dobozt, hogy kellő magasságú legyen az ülés. Így az ülés ugyanúgy állítható, mint egy autóban és a kényelem is kielégítő hosszabb időtartamú versenyzéshez is.

szimulátor-versenyzés

Kényelmesen ülök a cockpit-ben, és most? – Ha már kielégítő az ergonómia, irány valamilyen pálya! Ha lehet, először valami olyan, amit ismerünk, vagy ha nem, akkor legyen könnyen megtanulható. Mielőtt belevetjük magunkat a versenyzésbe másokkal, legyünk felkészültek legalább alapszinten! Ismerd meg a játék adta lehetőségeket, mit hol tudsz állítani, milyen lehetőségeket ad – legalábbis nagyjából. A szimulátoros játékoknál nem csak beülünk a vasba, aztán már csak nyomni kell a gázt és a féket. Itt az autókat is lehet setup-olni, mégpedig sokszor ugyanolyan részletességgel, mint egy igazi autót. Mire ebbe beletanulunk, évek is eltelhetnek. Törődjünk bele, hogy nem leszünk elsőre olyan gyorsak, mint mások! Ugyanazon pályán, ugyanazzal az autóval a legtöbb köridőjavulást a gyakorlás hozhatja! Amikor már magabiztosak vagyunk, a setup is hoz javulást természetesen, nem is keveset, de ehhez kell, hogy előbb konstans teljesítményt tudjunk nyújtani. Először mindig egy időmérő jellegű játékmódban érdemes a pályát megtanulni, aztán lépjünk be versenybe a gép ellen. Egész más mezőnyben autózni, mint egyedül, de ezt majd megtapasztalod te is 🙂

Versenyzés másokkal – Úgy érzed, készen állsz a versenyzésre és össze szeretnéd mérni magad másokkal? Akkor irány a multiplayer mód! Minden játékban találunk úgynevezett nyitott szervereket, ezekre beléphetünk és mások ellen versenyezhetünk. A gond vele, hogy nem garantált az ellenfelek épelméjűsége és korrekt hozzáállása. Ezzel jobb számolni és nem idegeskedni miatta adott szituációban. Ennél sokkal jobb élményt nyújthatnak a különféle ligák és szervezett bajnokságok. Kereshetünk magunknak szimpatikus géposztályt, magyar viszonylatban is több csapat szervez bajnokságokat és alkalmai futamokat egyaránt. Ami közös bennük, hogy elvárt a kulturált viselkedés a pályán és azon kívül (értsd: a fórumukban) egyaránt. Itt sokkal kevesebb ütközés keseríti az életünket, a bajnokságok futamain ugyanúgy büntetik a szabályokat megsértőket, mint a valódi versenyeken. Összehasonlíthatatlanul nagyobb élmény egy “élő” mezőnyben versenyezni, mint a gépi pilóták (AI pilóták, vagyis Artificial Intelligence, mesterséges intelligencia)  ellen. Ha erre vágysz, itt tudsz bekapcsolódni a hazai szimulátoros közösségekbe:

GTR Masters – Assetto Corsa, Raceroom és Project Cars versenyek

iRacers – iRacing versenyek (kezdő kategóriától a profikkal együtt versenyzésig)

VSR – Race 07 túraautó bajnokság

Sim Race Series – Blancpain GT, F1 és rally bajnokságok

Ha valaki tud még szimulátoros bajnokságokról, ne tartsa magában!

Még rengeteg témát lehet részletesebben is érinteni a beállításoktól a különböző hardware-ek áttekintéséig, igyekszek majd idővel mindenre kitérni.

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

18 + tizenhat =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..