Szimulátoros információk kezdőknek

Performance delta a gyakorlatban – hasznos eszköz kezdőknek

Sokszor elgondolkodtató és akár demoralizáló is lehet, amikor azt látjuk, hogy mások köridejétől másodpercekre vagyunk, pedig úgy érezzük, mi teljesen jól csináltunk mindent. A fejlődés és gyorsulás talán legjobb eszköze az úgynevezett “Delta performance” eszköz, amely az Assetto Corsa és az iRacing esetében alapfelszerelés. A lényege pár szóban, hogy mindig mutatja a per pillanatnyi különbséget a valaha futott legjobb körünktől. iRacing esetében ezt lehet változtatni, hogy esetleg csak az éppen abban az időmérésben vagy versenyben futott időnkhöz viszonyítson, van bőven választási lehetőségünk.

Pár szó a fenti két körről a videóban. Jól nyomon követhető, ahogy mindkettőben a kör elején néhány rossz ívválasztásnak és fékezésnek köszönhetően 3-4 tizedmásodperc hátrányba kerülök magamhoz képest, aztán a kör második felében három jobb kanyarvétellel és kigyorsítással akár egy másodpercet is javítok ehhez képest. Aki nem használta ezt az eszközt vagy csak alig-alig, annak mindenképpen javaslom ennek az átgondolását.

A klasszikus “Slow in, fast out” azaz a “lassan be, gyorsan ki” elv igazsága nagyon jól látszik. Nem érdemes a féktávokon megpróbálni időt nyerni, ezzel az esetek többségében elrontva a bemeneti ívet, az apex-et (kanyar csúcspontját, vagyis azt a pontot, ahol a kanyar belső ívét érintjük) és ezáltal a kigyorsítást. Ha későn fékezünk, a kanyar csúcspontja után tudunk csak a gázra lépni, pedig onnantól kellene. Ebből kifolyólag nem nehéz megérteni, hogy főként kanyar utáni hosszabb egyenesekben elég nagy időnyereséget tudunk elérni, akár több tized másodpercet is. Jó példa erre néha az, amikor versenyen valaki kifékezi a másikat és kicsit túlcsúszik, majd a megelőzött versenyző egy jobb kigyorsítással visszaveszi a pozícióját.

A “Performance delta” nálam mindig be van kapcsolva, kivéve a versenyeket, mert ott már zavar, hogy ott “motivál” még gyorsabb körökre. Új pályák betanulása esetén viszont nincs ennél hasznosabb eszköz. Úgy általában megfogalmazható, hogy egy pályát akkor ismerünk jól, ha tudunk rajta folyamatosan olyan köröket menni, amelyek ideje maximum egy másodpercen belül van egymáshoz képest (legalábbis egy “szabványos” 1:30-1:50 másodperces pályán). Ennek tartásában a legjobb asszisztensünk lehet ez az eszköz és egy versenyen nem csak a legjobb kör számít, hanem a konzisztencia is.

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

egy × kettő =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..